طرح محل اقامت دو طبقه باز و بسته شو، قابل حمل و برپایی سریع و آسان (پایین کانکسی و بالا چادری)
در مناطق دور افتاده محروم و ناایمن، و آسیب دیده از بلایای طبیعی (همچون زلزله و سیل و طوفان)، ضرورت برپایی تعداد زیاد و سریع سرپناه ارزان ولی مستحکم و بادوام (چندساله) برای استفاده های مسکونی یا امور عمومی (مدرسه، درمانگاه، ایستگاه یا مراکز...) باعث شده است که طرحهای متنوعی برای کانکسهای قابل حمل و گسترش ارایه شود.

مجریان طرح : سعیدرضا صباغ یزدی (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران)

         علی نحوی (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک)

اسامی همکاران : سعید نصرالهی ( دانشجوی دکترای سازه دانشکده مهندسی عمران)

معرفی طرح:

اهداف: در مناطق دور افتاده محروم و ناایمن، و آسیب دیده از بلایای طبیعی (همچون زلزله و سیل و طوفان)، ضرورت برپایی تعداد زیاد و سریع سرپناه ارزان ولی مستحکم و بادوام (چند ساله) برای استفاده های مسکونی یا امور عمومی (مدرسه، درمانگاه، ایستگاه یا مراکز...) باعث شده است که طرح های متنوعی برای کانکس های قابل حمل و گسترش ارائه شود. برای این منظور طرح کانکس های مدنظر باید دارای شرایط ویژه ای باشد.این شرایط شامل قابلیت حمل و نصب آسان و سریع، قیمت پایین، مساحت مفید قابل ملاحظه و .. می باشد. کانکس های خود بازشو با کاربری های متفاوت می تواند راه حلی مناسب و سریع در تحقق بخشیدن به این مهم باشند.

مراحل انجام طرح: ایده طرح اقامت فوری قابل حمل آسان باز و بسته شو به صورت دوطبقه (بالا کانکسی و بالا چادری) ابتدا به صورت ماکت مقوایی در مقیاس 50/1 پیاده سازی شد و با اصلاحاتی، ایرادات عملکردی آن برطرف شد.

مشخصات فنی طرح: کانکس آسان بازشو ، کانکسی با مساحت اولیه حدود 15 متر مربع است که بعد از باز شدن مساحت آن به بیش از 5 برابر مساحت اولیه افزایش یافته و فضای 42 متر مربع در دو طبقه تامین می نماید. طبقه پایین با کف، دیوار و سقف ساندویچ پانلی به ارتفاع 2.2 متر است که علاوه بر سرویس بهداشتی و تجهیزات آشپزخانه، میتواند برخی از لوازم اقامت (ویا بلوک های پیش ساخته برای شناژ زیر کانکس) را حتی در حالت بسته در خود جای دهد. طبقه بالا همان مساحت 42 متر مربع را با سقف چادری (فریم دار) با حداکثر ارتفاع 2.0 متر فراهم می آورد. نکته قابل ملاحظه در این طرح آن است که است  این طرح اقامتی به راحتی (بدون قطعات مجزا بی نیاز از کارگر متخصص نصاب) و به سرعت باز و بسته می شود و حمل و نقل آن (به مناطقی که نیاز به محلی برای مسکن موقت، درمانگاه، مدرسه، پاسگاه، نمازخانه یا کتابخانه وجود دارد اما امکانات ساخت و کارگر متخصص وجود ندارد) به سهولت انجام می پذیرد.

خروجی های طرح:

ماکت ساخته شده با مصالح واقعی با مقیاس 5/1:

 
تاریخ:
1400/01/15
تعداد بازدید:
2989
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:8
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت