با ابتکار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رشته مهندسی متریونیک برای اولین بار در کشور راه اندازی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ گرایش کارشناسی ارشد مهندسی متریونیک (مواد الکترونی) برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ارائه شده است که دروس و پژوهش در آن به طور مشترک توسط دانشکده های مهندسی مواد و مهندسی برق ارائه خواهد شد و در کنکور کارشناسی ارشد 1401 به طور مجزا از کد رشته مهندسی مواد (1272) و کد رشته مهندسی برق (1251) دانشجو جذب خواهد نمود.
دکتر کریمی مزرعه شاهی، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در این رابطه گفت: نام رشته مهندسی ”متریونیک (Materionics)“ از تلفیق نام رشته های آموزشی‌ مهندسی مواد (Materials) و مهندسی الکترونیک (Electronics) حاصل شده است که این نام برای اولین بار در دنیا در حوزه آموزش عالی به کار رفته است و برای اولین بار در ایران در قالب رشته کارشناسی ارشد جدید برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که علاقه‌مند به تحصیل در هر دو حوزه مهندسی مواد و الکترونیک هستند. لازم به ذکر است یکی از گرایش های بین رشته ای "مکاترونیک (Mechatronics)" می‌باشد که تلفیقی از رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک شکل گرفته که این رشته حدود پنجاه سال پیش توسط یکی از دانشگاه های ژاپن ابداع شده و سراسر جهان از این رشته استقبال نموده اند و هم اکنون در کل کشور های جهان در سطح آموزش عالی در حال تدریس است. رشته‌ ”متریونیک“ نیز با الگوبرداری از این رشته به منظور کسب توانمندی فارغ التحصیلان برای اشتغال در زمینه مواد الکترونیکی و برای کسب موقعیت‌های شغلی که توانمندی بالا در هر دو حوزه مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک نیاز است، طراحی شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: یکی از موارد مهم در سند آمایش آموزش عالی کشور آینده‌نگری در سطح ملی، منطقه‌ای و استانی می‌باشد. یکی از نیازهای کشور توسعه فناوری های نوین در صنعت الکترونیک است که اساسی ترین نیازهای کشور از جمله انرژی های تجدید پذیر، ابزارها و ادوات الکترونیکی مورد استفاده در صنعت و پزشکی را پاسخگو باشند. پیشرفت‌های اخیر در زمینه ادوات الکترونیکی به شدت وابسته به دانشی عمیق از رشته‌ مهندسی مواد می‌باشد و نوآوری در این زمینه مستلزم دانش ساخت و فرآوری مواد الکترونی است. بنابراین، به منظور تبدیل شدن به کشوری پیشرو و صاحب فناوری در حوزه الکترونیک، نیازمند به تربیت محققان و مهندسانی خبره در زمینه مواد الکترونی هستیم که علاوه بر داشتن دانش ساخت ابزارهای الکترونیکی، دانش ساخت مواد الکترونی را نیز داشته باشند.
رئیس دانشگاه گفت: با توجه به سابقه‌ بسیار طولانی رشته‌ مهندسی برق و الکترونیک و سابقه درخشان رشته مهندسی مواد در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، و وجود تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی مناسب در زمینه‌ مهندسی الکترونیک و مهندسی مواد در این دانشگاه و همچنین حضور اعضا هیأت علمی با سابقه در دو رشته‌ی مذکور، عمده سرمایه‌گذاری‌ها و امکانات اولیه برای راه‌اندازی دوره‌ ”متریونیک“ در این دانشگاه وجود دارد. بدیهی است که در ادامه‌ی مسیر می‌توان از کمک و حمایت مجموعه‌هایی نظیر وزارت صمت و شرکت‌هایی چون صنایع الکترونیک ایران (صا ایران)، صباباتری، و گروه صنعتی مپنا نیز بهره گرفت. همچنین، با توجه به فعالیت مناسب دانشگاه در زمینه‌ بین‌الملل و ارتباط با دانشگاه‌های خارجی، می‌توان از همکاری های بین المللی برای توسعه این رشته استفاده نمود./حسام احمدزادگان
تاریخ:
1401/04/02
تعداد بازدید:
3100
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:15
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.