بخش سازه دریایی در دانشکده مکانیک کاربردی در موسسه فناوری هند در دهلی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، سید محمدرضا خلیلی استاد وابسته دانشکده مکانیک کاربردی در آی آی تی دهلی و استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد:

بخش سازه دریایی در دانشکده مکانیک کاربردی در موسسه فناوری هند در دهلی یکی از مراکز اولیه برای آموزش افسران نیروی دریایی هند در حوزه ساخت و معماری سازه های دریایی از سال 1977 می باشد. بخش سازه دریایی و دانشکده مکانیک کاربردی در آی آی تی دهلی دوره دیپلمای ارشد ای ای تی دهلی در سازه های دریایی را ارائه می دهد، که در این دوره افسران نیروی دریایی هند برای وظایف حرفه ای مختلف مورد نیاز نیروی دریایی، جهت تعمیر و نگهداری، مدرن کردن، طراحی و ساخت کشتی ها و زیردریایی ها آموزش می بینند. این دوره شامل دیدگاههای تئوری، تحلیلی و طراحی معماری دریایی می باشد.

در کنار فعالیتهای نظامی و ورزشی و آماده بودن نیروها و افسران نیروی دریایی این مرکز از سال 2003 جهت آماده سازی و ارتقاء افسران طراح معماری دریایی و بالابردن سطح دانش فنی و مهندسی و پایه ای آنها، دوره های آموزشی کوتاه مدت نیز جهت آموزشهای لازم برای آخرین پیشرفتها و توسعه ها در حوزه طراحی کشتی و زیردریایی و تعمیر آنها برگزار می کند. این دوره هم چنین برای افراد غیر نظامی هم با معرفی نیروی دریایی هند و پرداخت هزینه قابل اجرا می باشد.

 

در روز شنبه 15 اکتبر سال 2022 میلادی، در جشن 19 سالگی یادمان دریاسالار گرگ ، رییس دانشگاه آی آی تی پروفسور بنرجی و رییس دانشکده مکانیک کاربردی پروفسور سانگی و دریادار آناند حضور داشتند. دریابان کیران دشموک فرمانده کسب دانش و تولید کشتی های جنگی نیروی دریایی هند بعنوان مهمان ویژه و اقای دکتر سانجیو رانجان معاون وزیر بنادر، کشتیرانی و راههای آبی بعنوان سخنران ویژه نیز حضور داشتند. در این جلسه افسران نیروی دریایی که از این بخش در دانشکده دانش آموخته گردیده بودند نیز دعوت گردیدند.

اساتیدی که با این بخش از دانشکده در ارتباط بودند و با هم اکنون نیز در ارتباط هستند در این جلسه دعوت شدند. با توجه به اینکه در ترم اول 2022-2023 ، پروفسور خلیلی استاد وابسته دانشکده مکانیک کاربردی آی آی تی دهلی و استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در ایران، به افسران نیروی دریایی در مهندسی سازه های دریایی درس تئوری ورق و پوسته را که یکی از دروس مهم در طراحی سازه ها می باشد، آموزش می دهند، در این مراسم دعوت رسمی گردیدند.

این بخش یک مدل منحصر بفرد همکاری متقابل علمی و آکادمی وزارت دفاع و دانشگاه است که از سال 1977 در آی آی تی دهلی برقرار شده است و پروفسور مالهوترا از اساتید بازنشسته دانشکده در زمان ریاست خود پایه گذار این بخش بودند. در خلال 5 دهه تعداد دانشجویان ورودی از تک رقمی به 30 دانشجو در سال افزایش یافته و بیش از 615 دانش آموخته در حوزه مهندسی معماری دریایی در خلال 45 سال موفق به اخذ مدرک از آی آی تی دهلی شدند. بسیاری از مدلهای کشتی های جدید نیروی دریایی توسط این عزیزان طراحی و ساخته شده و این افتخاری برای آی آی تی و دانشکده است. کشتیرانی و نیروی دریایی در هند بسیار اهمیت دارند، چرا که 7500 کیلومتر مرز آبی و ساحل در هند است و 13 بندر اصلی و مهم در هند وجود دارد و بنادر کوچکتر نیز وجود دارند و صنعت دریایی اهمیت بسیاری در اقتصاد، تجارت و بازرگانی بین المللی دارد. صنایع کشتی سازی و کشتی های جنگی نیز بسیار مهم و با اهمیت می باشند و این امر می تواند وزارت دفاع هند را در برابر حملات و تجاوزهای دشمنان قوی سازد، بلکه هند را در راهی قرار دهد که از نظر سناریوی جهانی در منطقه دارای استراتژی خاص به حساب آید. در نتیجه، معماری و ساخت کشتی و سازه های دریایی چه جنگی و چه تجاری در هند، برای عدم وابستگی، رشد اقتصای و توسعه کشور ضروری است. طراحی و معماری کشتی های جنگی یکی از چالش برانگیزترین انقلابها در موارد سازه ای و موادی است، نه تنها پیچیدگی سازه ای، سبک بودن و کوچک بودن، اندازه و نیروها ، ضربه و ... در آنها مهم هستند، بلکه در سازه های جنگی تصورات استفاده از مدرنترین فناوریها برای طراحان از نیازهای اصلی آنها است. آموزشهای عالی در کارایی کشتی های جنگی و در سازه های آنها و تعمیر و نگهداری و ترمیم آنها، پایداری و بقاء دستاوردهای مورد نیاز و مورد نظر را اطمینان می بخشند. و در نتیجه کشور هند را در موقعیت جهانی قرار می دهد. پایه گذاری این شاخه و شعبه یا بخش در آی آی تی توسط دریاسالار گرگ و همکارانشان در سال 1950 انجام شد. این تیم معروف مسئول ایجاد رشته سازه های دریایی به عنوان رشته فنی و مهندسی دریایی در 1357 شدند و سال به سال این گروه و بخش قوی تر شد و مثالی برای حرفه ای شدن، ارائه قابلیتهای برتر فنی و همسازی با صنعت گردید. در ترمیم و تعمیر و نگهداری سازه های استاندارد دریایی افراد دانش آموخته بسیار قوی هستند و در نتیجه یکی از شرکتهای وابسته هندی که توسط بعضی از دانش آموخته های قدیمی همین دانشکده تشکیل شده است شرکت Larsen and Toubro برای طراحی کشتی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس تایید و پذیرفته شده است. این امر نشان از وابستگی کمتر به کشورهای دیگر در این فناوری دارد. این دوره آموزشی در کشور منحصر بفرد و پایدار و با بقاء و در حال توسعه است و یکی از درخواست های مهم از دانشکده و آی آی تی این است که در خصوص پیشرفتهای جدید مانند زیردریایی هسته ای و .. کمک کنند و باید دانش بنیادی را افزایش داد، چه در مدلسازی و آزمایشات مدل و در جلوبرندگی و سیستمهای برق و تغذیه تجهیزات و کوچک و سبک کردن تجهیزات. و دولت و صنعت و دانشگاه باید دوستانه در کنار هم کار را جلو ببرند.

چنانچه دانشگاه های صنعتی کشور مانند دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیر بتواند با سازمانها و یا وزارت خانه ها و یا صنایع معظم کشور یک همچنین طرح کاربردی را در دانشگاه به اجرا درآورد، بسیار برای کشور مفید و مطلوب می باشد.

تاریخ:
1401/08/02
تعداد بازدید:
4957
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.