آیین تکریم از پژوهشگران برتر دانشگاه برگزار شد
  آیین تکریم از پژوهشگران برتر دانشگاه در سال 1402 با شعار "پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ آیین تکریم از پژوهشگران برتر دانشگاه با حضور دکتر علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر امیررضا شاهانی، رئیس دانشگاه در روز دوشنبه 20 آذرماه 1402 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید.

در ابتدای مراسم جناب آقای دکتر صادق صدیقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، ضمن اشاره به نحوه انتخاب پژوهشگران برتر، گزارشی از عملکرد حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه طی سال‌های 1397 تا 1401 و همچنین استراتژیهای پیش روی پژوهش را ارائه داد.

وی در ادامه به توصیف روش انتخاب پژوهشگران برتر امسال اشاره نمود.

همچنین صدیقی از همه اعضای هیأت علمی، معاونان پژوهشی و فناوری و کارشناسان امور پژوهشی دانشکده ها که تلاش و پیگیری آن ها منجر به کسب جایگاه ممتاز در حوزه علم و فناوری کشور شده است، صمیمانه سپاسگذاری کرد.

 

دکتر شاهانی: معاونت فناوری و پارک علم و فناوری در دانشگاه راه اندازی خواهد شد.

دکتر شاهانی رئیس دانشگاه نیز ضمن عرض خیر مقدم بابت حضور دکتر علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، استادان، همیاران علمی و دانشجویان گفت: صادرات محصولات هایتک که برای کشور ارزش افزوده تولید میکند زیر یک درصد است و این بدان معنی است که ما درحال خام فروشی هستیم. رویکرد مجلس و دولت این است که به سمت دانشگاه ها، نخبگان و اساتید برود که ان شاءالله این مشکل حل شود و باید از این فرصت استفاده کنیم.

 

شاهانی گفت: برنامه راهبردی دانشگاه در حال تدوین است و اعضای شورای راهبردی منصوب شده اند.

همینطور رئیس دانشگاه از تأسیس معاونت فناوری دانشگاه و افتتاح پارک علم و فناوری در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد.

وی در ادامه گزارشی از عملکرد خود بعنوان رئیس دانشگاه در طول این 5 ماه ارائه داد و به موارد زیر بعنوان اهم آن اشاره نمود:

1- توافق نامه همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

2- اشتغال پذیری دانشجویان، فارغ التحصیلان و حمایت از نخبگان

3- تفاهم نامه بین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و دانشگاه

4- تفاهم نامه همکاری دانشگاه و شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه

5- توافق نامه همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

6- توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه در سطح بین الملل

دکتر علی آبادی: تقاضا میکنم، در حل مسائل مهم کشور به ما یاری برسانید.

در این مراسم دکتر علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن ارائه برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه دانشگاه‌های نسل جدید که نوآوری محور باشند، می‌تواند باعث رشد فزاینده روحیه پژوهش و نوآوری در کشور باشد. همینطور اتصال دانشگاه‌ها با صنایع و به ویژه با واسطه‌های سیستمی مانند شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند موتور توسعه علمی و صنعتی کشور را روشن کند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دانشگاه‌های نسل جدید به دنبال حل مسئله هستند و شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط با آنها به دنبال تصویر آینده هستند. مسیر دستیابی به این آینده از حل مسائل عبور می‌کند.

علی آبادی ادامه داد: ایجاد مراکز داده و اطلاعات قوی، سیستم‌های تحلیل داده، توسعه هوش مصنوعی و استفاده از اَبَر داده‌ها برای توسعه کشور الزامی است. دستیابی مناسب به پایگاه‌های اطلاعاتی می‌تواند سرعت توسعه دانش و فناوری را چند برابر نماید. البته توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی نیز می‌تواند کمبود منابع اطلاعاتی در برخی بخش‌ها را جبران نماید.

در ادامه دکتر علی آبادی هفت جهت گیری راهبردی در وزارت صنعت، معدن و تجارت را بیان چنین نمود:

1-تولید صادرات محور و گذار از مونتاژ / واردات به نوآوری و خلق محصولات جدید

2- ارتقای بهره‌وری و رقابت پذیری ( رتبه بندی شرکت ها، شاخص سازی، ارزیابی)

3-کاهش ارزبری و عدم خام فروشی(ارزش افزوده پایین)

4-اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری و جایگزینی راهبری تولید و تجارت به جای تصدی گری(حکمرانی)

5-ایجاد ثبات در مدیریت و فضای کسب و کار( پیش بینی پذیری)

6- بازبینی سازوکارهای نظارتی و بازرسی

7- تعهد به محیط زیست

 

وی در ادامه ضرورت همکاری و نقش شرکت‌های دانش بنیان در تحقق و پیاده‌سازی سیاست‌های فوق را اینگونه بیان کرد:

1- فرماندهی واحد تولید و بازآرایی حکمرانی دولتی مبتنی بر رشد تولید

2- تحول دیجیتال، ارتقای فناوری و دانش بنیانی (آمادگی برای انقلاب‌های صنعتی پیش رو)

3- تمرکز برابر شرکت‌ها، بخش‌های خصوصی، خوشه‌های صنعتی و تشکل‌ها

4- تامین مالی نوین (شرکت‌ تامین سرمایه، لیزینگ‌ها، صندوق‌ها )

5- افزایش سهم صمت در حقوق دولتی

6- توسعه زیرساخت‌های تولید و توجه جدی به نوسازی و بازسازی صنعت

7- نگاه ویژه به سرمایه انسانی (افزایش انگیزه)

8- احیای واحدهای راکت و نیمه فعال صنعتی و معدنی

علی آبادی دو روایت از آینده صنعت دانش بنیان در ایران را نیز چنین بیان کرد:

1- تغییر مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان از طریق ترغیب بنگاه‌های بزرگ به پرچمداری توسعه فناوری، تحقق و توسعه

وزیر صنعت، معدن و تجارت، به آثار این تغییر مسیر چنین اشاره نمود:

- تبدیل شدن به قطب فناوری منطقه

- مهاجرت معکوس سرمایه انسانی با کیفیت و شرکت‌های فناور از کشورهای دیگر

- سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فناورانه بزرگ مزیت آفرین و ارتقای زنجیره ارزش

- ایجاد مشاغل با کیفیت و High Skill

- افزایش چشمگیر مزیت رقابتی و صادرات و بهبود تراز تجاری

- حرکت در مسیر کچاپ (رشد سریع) اقتصادی و افزایش درآمد سرانه و ایجاد حس رضایت در بدنه جامعه

2- ادامه مسیر قبلی (که نتیجه بخش نیست)

علی آبادی در مورد آثار سوء این روش برای آینده ایران به موارد زیر اشاره نمود:

- مهاجرت سرمایه انسانی با کیفیت و شرکت‌های فناور به قطب‌های فناوری خارجی

- عدم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فناورانه بزرگ مزیت آفرین و ارتقای زنجیره ارزش

- کاهش اشتغال با کیفیت و High Skill

- کاهش صادرات و افزایش کسری تجاری

- افزایش اختلاف درآمد سرانه با کشورهای فناور و ایجاد حس نارضایتی در جامعه

علی آبادی افزود: توسعه روحی پژوهش در یک جامعه بدون تقویت بنیه علمی و دانشی کشور در تمامی بخش ها میسر نیست. جامعه دانشی و پژوهشی باید توانایی تولید علم و تبدیل آن به دانش و فناوری را داشته باشد و ایجاد این توانایی از اصول تقویت بنیه جوامع برای جذب دانش و توسعه پژوهش و نوآوری است. کشور ما به واسطه دسترسی به نیروی جوان با استعداد و توانمند با ایجاد شرایط توسعه دانش و نوآوری می‌تواند به سادگی از مواهب آن بهره ببرد، این عامل موثر در توسعه سازمان یافته و پژوهش و نوآوری در جامعه را ایجاد نماید.

داشتن پژوهش گران با ذهنی پویا و پرسشگر، مسلط به روش‌های علمی و پیشرفته، توانمند در کارگروهی و دارای حس مسئولیت، می‌تواند نقطه قوت کشور باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: من متواضعانه از شما اهل علم تقاضا میکنم، در حل مسائل مهم کشور به ما یاری برسانید و کمک کنید نواقص را مرتفع کنیم و به سمت آینده روشن حرکت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین طهماسبی: مسئولین موظف به حمایت از پژوهش هستند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین طهماسبی، مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز گفت: تحقیق در اصطلاح لغوی رسیدن به حقیقت است تحقیق طبیعتاً این است که انسان از عرف عادی عبور کند. خط شکنان هر عرصه پژوهشگران و محققان آن عرصه هستند.

 

طهماسبی با اشاره به سخن رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که "مسئله تحجر فقط در محیط‌های دینی و اعتقادی مطرح نیست." گفت: معنای واقعی تولید علم این است که انسان از جزمی گرایی هایی که حاکم است بر محیط علمی اولاً خودش را فارغ بداند و بعداً تحقیق کند و به حقیقت برسد و بر آن پایبند باشد. علم اینطور اتفاق می‌افتد کسانی که یک روحیه علمی دارند هم قدرت و هم جرأت علمی دارند چه بسا کسانی که قدرت علمی دارند ولی جرات اقدام برای تغییر ندارند، درخواست مقام معظم رهبری این بوده است که در محیط‌های علمی این موضوع را فرهنگ کنیم چه در بحث صنایع و چه در بحث بقیه علوم روحیه کاملاً پژوهشی باشد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه با خطاب به جامعه دانشگاهی گفت: یک فرهنگ در محیط دانشگاه بین اساتید و دانشجویان ایجاد کنیم، روحیه، روحیه ی عدم تبعیت محض باشد.

وی با طرح این موضوع که مسئولین موظف هستند به حمایت از پژوهش گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند به بودجه پژوهش، ایشان در دیدار با هیأت دولت در سال 95 فرمودند اگر آینده کشور را بخواهیم باید به بودجه کشور اهمیت بدهیم، بودجه پژوهش کشور باید حداقل به 5/1 تا 2 درصد برسد.

طهماسبی ادامه داد: پژوهش را به دو جهت نیاز داریم :

1- پژوهش ناظر به نیازهای حال و آینده

2- پژوهشی که ما را جز سرآمدان علمی دنیا قراردهد

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: اینکه شرط ارتقاء اعضای هیأت علمی را ارائه مقاله قرار دهیم شرط درستی نمی‌باشد یک زاویه از نگاه خود پژوهشگر است که پژوهشی که مسئله درآمد مالی باشد افق پروازش کوتاه است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه افزود: بزرگانی که تحول عظیم در دنیا رقم زده‌اند مسئله‌شان درآمد مادی نبوده است، آنها عاشق علم و پژوهش بودند.

طهماسبی در پایان گفت: اعتقاد دینی ما و اعتقاد حاکمیت سیاسی کشور بر این است که آینده کشور از طریق علم محقق می‌شود علمی که درون زا باشد.

لذا تاکید بر علم و پژوهش از زاویه نگاه به سعادت آینده کشور است که ان شاالله خداوند به همه عزیزان و اساتیدی که اهل تحقیق و پژوهش هستند توفیق روز افزون و با تأییدات الهی نصرت نماید.

 

از برگزیدگان پژوهشی دانشگاه تقدیر شد.

در انتهای مراسم نیز از اعضای هیأت ‌علمی در بخش پژوهشگران برتر دانشگاه، بدین شرح تقدیر شد: در حوزه‌های گرنت مهندسی؛ دکتر مهدی خدایی، مقالات علمی؛ دکتر مهرزاد شمس، طرح صنعتی؛ دکتر حمید خرسند، تألیف کتاب؛ دکتر محمد رضا مشایخی، حوزه پژوهشگر برتر جوان؛ دکتر جواد تقی زاده فیروزجایی، حوزه فناور برتر؛ دکتر مجید سید صالحی.

همچنین در بخش پژوهشگران برتر حوزه دانشجویی از مهدی نوذریان، علیرضا شیرپور، فائزه عیدی تقدیر به عمل آمد.

در بخش پژوهشگران برتر دانشکده‌ها نیز از دکتر ملیحه حسینی؛ عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی، دکتر بدری زمان مومنی؛ عضو هیأت علمی دانشکده شیمی، دکتر جواد تقی زاده فیروز جایی؛ عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک، دکتر هادی علی اکبریان؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق، دکتر نادر فنائی؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران، دکتر امیر موسوی نیا؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر، دکتر مسعود عسگری؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر علی محمد زاده؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نقشه برداری، دکتر مهدی جعفری ندوشن؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی هوافضا، دکتر حمید خرسند؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی و علم مواد، دکتر مجید میرزایی قزانی؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع، تقدیر به‌عمل آمد.

در ادامه نیز از کارفرمایان برتر دانشگاه؛ شرکت های مپنا و ایمیدرو تقدیر شد.

همچنین از دکتر سعید بلالایی نیز به عنوان سرآمد علمی و دکتر مجید سلطانی، دکتر مجید عمید پور، دکتر حسین صیادی و دکتر شهرام صیدی به عنوان پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد برتر جهان تقدیر به‌عمل آمد.

 
 
تاریخ:
1402/09/20
تعداد بازدید:
2364
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:8
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.