سومین کنفرانس بین‌المللی ماشین‌ و محرکه‌های الکتریکی (ICEMD 2023) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ سومین کنفرانس بین‌المللی ماشین‌ و محرکه‌های الکتریکی (ICEMD2023)، 29 و 30 آذرماه 1402 توسط انجمن ماشین‌ و محرکه‌های الکتریکی و با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار گردید.

دکتر شاهانی رئیس دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به حضار و پس از ابراز خرسندی از میزبانی سومین کنفرانس بین‌المللی ماشین‌ و محرکه‌های الکتریکی (ICEMD2023) گفت: کنفرانس‌ها محل بسیار خوبی است برای ارتباط گرفتن صنعت و دانشگاه با یکدیگر، کنفرانس‌ها باید محلی باشد تا صنایع بتوانند پتانسیل‌های دانشگاه را شناسایی کنند. دانشگاه ها باید بتوانند دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه ای به صنایع ارائه دهند تا اسباب آشنایی بیشتر با مجموعه‌های صنعتی شوند، و در راستای رفع مشکلات کشور باشند.

 

شاهانی ادامه داد: باید با یافته‌های تکنولوژیکی و فناوری روز کشور را بسازیم و آنها را در اختیار صنایع قرار دهیم، این عمل باعث می‌شود نخبگان و جوانان از این طریق انگیزه پیدا کنند چرا که دانشجویان کارشناسی، تحصیلات تکمیلی و دکتری علاقمند هستند که مشکلات صنعت کشور را حل کنند، اگر این اتفاق نمی‌افتد باید دنبال حل مشکل باشیم آیا مشکل در ساختار دانشگاه است؟ یا در صنعت کشور؟

رئیس دانشگاه گفت: مقام معظم رهبری در کشور تاکید بسیاری بر علم و مباحث دانش بنیان و فناورانه دارند و میفرمایند؛ تمام مسئولین، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به سراغ دانشگاه‌ها بروند تا این پیوند برقرار شود و انتظار ما از صنایع مختلف خصوصاً صنایع دولتی بیشتر است.

دکتر شاهانی با اشاره به آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها گفت: خودروی برقی در دنیا یک محصول فناورانه است.

امروز یکی از روزهای آلوده تهران است چرا ما به اینجا رسیده‌ایم؟! همانطور که وزیر محترم صنعت فرمودند ما در بحث خودروهای برقی برنامه‌ریزی جدی کردیم و در آینده در حال تولید خودروهای برقی هستیم.

خودروهای برق یا هیبرید یکی از راه حل‌های مشکل آلودگی کشور است. مشکل عمده آلودگی هوا در تهران و کلان شهرها، خودروهایی با مصرف سوخت بالا می‌باشد، وقتی ما خودرویی می‌سازیم که مطابق استانداردهای روز دنیا مصرف نمی‌کند و مصرفشان بالا است طبیعتاً آلایندگی بیشتری هم تولید می‌کنند و زمانی که خودروهای فرسوده را از رده خارج نمی‌کنند این مشکل بیشتر می‌شود.

وی گفت: امیدوارم که این همایش‌ها و کنفرانس‌ها محلی باشد که همه ما اساتید، دانشجویان، صاحبان صنایع و مسئولان عزیز همت کنیم تا سرزمین عزیزمان را در حوزه دانش و فناوری ارتقاء دهیم، این موضوع راهی ندارد به جز توجه به دانشگاه‌ها و هرجا که این کار در کشور انجام شد موفق شدیم و هرجا که این امر انجام نشده است ضرر کردیم.

رئیس دانشگاه در پایان گفت: تشکر می‌کنم از کلیه دست‌اندرکاران این کنفرانس و ان‌شاءالله این دو روز کنفرانس که در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار میشود ارزشمند باشد و این دو روز آورده‌های بسیار خوبی برای کشورمان داشته باشد.

مهندس صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس در افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللی ماشین‌ و محرکه‌های الکتریکی (ICEMD 2023) گفت:

 
 
هزینه بسیار زیادی در حوزه مصرف بنزین در کشور داریم خودروهایی که تولید داخلی هستند سه برابر خودروهای پیشرفته دنیا مصرف بنزین دارند این موضوع، موضوع بسیار خطرناکی است لذا لازم است در این خصوص تصمیم جدی گرفته شود.
بدری گفت: مصرف بنزین، گازوئیل، نفت و گاز در حمل و نقل کشور آسیب‌های جدی در بر دارد همانطور که می‌دانید بالغ بر 25 میلیون خودرو در کشور در حال استفاده می‌باشد، 6/5 میلیون خودرو فرسوده وجود دارد که باید از رده خارج شود. برای رهایی از این آسیب‌ها باید به سمت خودروهای برقی برویم.
مهم‌ترین عامل استفاده از خودروهای برقی کاهش آلودگی هوا می‌باشد.
بدوی در خصوص اقدامات مسئولین مجلس و دولت اعلام کرد:
قانون حمایت از تولیدات دانش بنیان
قانون ساماندهی بازار خودرو
قانون بودجه (درحوزه حمل ونقل)
تصویب شده است.
بدری در پایان ضمن تشکر از تولید کنندگان دانشگاهیان و اساتیدی که در کنفرانس شرکت نمودند گفت: بنده از دبیر کنفرانس استدعا دارم یک جمع بندی کلی از کنفرانس در اختیار بنده قرار دهند تا به مجلس ارائه شود اعلام آمادگی مجلس و کمک‌های لازم را در خصوص حمایت از تولیدات دانش بنیان در حوزه تولید خودروهای برقی داشته باشیم.

دکتر ابوالفضل واحدی، رییس هیات مدیره انجمن علمی ماشین و محرکه های الکتریکی ایران در ادامه مراسم توضیحاتی درخصوص تاثیر ماشین‌های الکتریکی مدرن در مدیریت چالشهای انرژی و محیط زیست ارائه نمود.

 

واحدی گفت: میزان تولید برق با روش های مختلف زیرانجام میشود:

1- نزدیک به 17000 تراوات ساعت برق در سراسر جهان با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود.

2- این عدد نسبت به سال قبل حدود 900 تراوات ساعت افزایش داشته است.

3- سهم سوخت‌های فسیلی در تولید برق در سال 2021 به 61.75 درصد رسیده که اکثریت آن از نیروگاه‌های زغال سنگ سوز بدست می‌آید.

واحدی در خصوص بررسی تاثیر کلاس موتورهای القایی و جایگزینی آن‌ها با موتورهای با کیفیت در هزینه، مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانه‌ای گفت: در این بخش کلاس‌های بازدهی و استانداردهای موتورهای الکتریکی بررسی شده و تاثیر آن‌ها در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بررسی می‌شود. در ابتدا یک مقایسه‌ای بین چندین کلاس انجام شده و شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای آن‌ها و هزینه‌ها بررسی می‌شود. سپس در گام دوم بررسی می‌شود. اگر موتورهای فاقد کلاس با موتورهای دارای کلاس بازدهی جایگزین کنیم شرایط هزینه‌ای و گازهای گلخانه‌ای به چه صورت خواهد بود و به چه میزان تاثیرگذار می‌باشد.

وی گفت: اقداماتی در ماشین های الکتریکی در جهت کاهش تلفات و افزایش راندمان صورت گرفته است " و مزایای انتخاب صحیح موتور های الکتریکی را چنین بیان کرد:

کاهش هزینه ی خرید موتور

بهبود نقطه کار و در نتیجه آن افزایش بازده

کاهش هزینه های انرژی

کنترل بهتر موتور در مبحث درایو به دلیل نیاز به تقویت کننده های کوچکتر

واحدی در پایان گفت: تامین انرژی الکتریکی و غلبه بر مخاطرات زیست محیطی از ابر چالشهای امروزی بشریت است. ماشین‌های الکتریکی جزئی جدایی ناپذیر از زندگی امروزی است که بخش عمده از انرژی الکتریکی تولیدی صرف تغذیه آن‌ها می‌شود. یکی از ظرفیت‌های چشمگیر برای مدیریت مصرف انرژی الکتریکی، استفاده از ماشین‌های الکتریکی مناسب می‌باشد. به ازای یک درصد افزایش راندمان متوسط ماشین‌ها، نیاز به احداث 5 واحد نیروگاهی هر کدام به ظرفیت 100 مگاوات برطرف می‌شود. همچنین تاثیر در کاهش گازهای گلخانه ای و همچنین پدیده گرمایش زمین قابل توجه خواهد بود. با توجه به مسئولیت اجتماعی همگانی در این زمینه و با استفاده از ابزارهای سیاست گذاری، مبتنی بر رویکردهای علمی و فناورانه، و با توجه به واقعیت‌های موجود جامعه و صنعت، مهم است تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

دکتر محمد اولیاء، مدیرعامل شرکت مهندسی مپنا در افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللی ماشین‌ و محرکه‌های الکتریکی (ICEMD 2023) در خصوص مزایای انرژی در خودروهای برقی به چند نکته مهم اعم از موارد زیر پرداخت:

- بازیابی انرژی با ترمزگیری

- عدم مصرف انرژی در حالت بی حرکتی

- بازدهی بالاتر موتورهای الکتریکی نسبت به احتراقی

 

ایشان در خصوص توسعه پیشرانه و زیرساخت برای حمل و نقل برقی مطالبی را در قالب پاورپوینت ارائه نمود.

دکتر عباس‌زاده دبیر اجرایی کنفرانس نیز در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم به مسئولان و میهمانان در مورد اهمیت برگزاری کنفرانس تخصصی ماشین و محرک‌های الکتریکی موارد زیر را بیان کرد:

 

-تولید انرژی الکتریکی

-انتقال و توزیع انرژی الکتریکی

-خودروهای برقی

-برقی‌سازی حمل و نقل عمومی

-مصرف انرژی الکتریکی

-ثروت ملی بودن تجهیزات

-سیستم‌های رانش الکتریکی

- و تنوع در کاربرد می‌باشد

عباس زاده دبیر اجرایی کنفرانس درخصوص سابقه کنفرانس ماشین و محرکه های الکتریکی گفت:

در سال 1398: اولین کنفرانس موتور و ژنراتور بدلیل پاندمی کرونا کنسل شد.

در سال 1399: در دانشگاه حکیم سبزواری به صورت مجازی برگزار شد.

در سال 1401: دومین کنفرانس موتور و ژنراتور بصورت مجازی و حضوری در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد و درسال 1402 نیز با تغییر نام از "موتورها ژنراتورها" به " کنفرانس بین المللی ماشین و محرکه های الکتریکی" به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در حال برگزاری است.

دبیر اجرایی کنفرانس گفت: ارائه مقالات و پوسترهای شرکت کنندگان به عنوان برنامه اصلی کنفرانس آغاز شد.

اعضای کمیته علمی: 34 نفر، کل مقالات ارسال شده به کنفرانس: 122 مقاله، اساتید و دانشجویان و محققین مشارکت کننده: 190نفر، تعداد مقالات پذیرش شده: 92 مقاله، نشستهای ارایه مقالات: 16 نشست، دو نشست تخصصی و انتخاب پایان نامه برتر میباشد.

عباس‌زاده دبیر اجرایی کنفراس در پایان از کلیه نویسندگان مقالات، اعضای کمیته علمی، حامیان کنفرانس (شرکت الکتروژن، شرکت رشد، صنعت نیرو، شرکت دمنده، اعضای کمیته اجرایی، اعضای کمیته دانشجویی و جهاد دانشگاهی خواجه نصیر) تقدیر وتشکر کرد.

 
و در پایان پروفسور Zhu بصورت مجازی میهمان دانشگاه بود و در خصوص کنفرانس ماشین‌ و محرکه‌های الکتریکی مطالبی را در قالب پاورپوینت ارائه نمود.
 
 
 
 
تاریخ:
1402/09/29
تعداد بازدید:
2213
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.